y. Samo pojęcie audytu oznacza niezależną ocenę danego systemu lub procesu przez zewnętrzną firmę. Jeśli więc zlecamy wykonanie audytu bezpieczeństwa, oznacza to powierzenie oceny spraw związanych z BHP odpowiedniej firmie. Każdy pracodawca musi stosować się do przepisów BHP wynikających z Kodeksu pracy, ponieważ za ich nieprzestrzeganie mogą grozić pracodawcy różne sankcje. Audyt BHP jest niezwykle przydatną usługą, dzięki której pracodawca dowiaduje się od specjalistów o tym, czy jego firma spełnia odpowiednie wymagania pod względem bezpieczeństwa. Po wykonanym audycie, czyli po ocenie przeprowadzonej przez specjalistę do spraw BHP, pracodawca otrzymuje szczegółowy raport z ewentualnymi uwagami, co należałoby polepszyć w kwestii bezpieczeństwa.
Czym zajmuje się PIP
Skrót PIP jest z pewnością znany każdemu przedsiębiorcy oraz pracodawcy, ponieważ oznacza po prostu Państwową Inspekcję Pracy. Państwowa Inspekcja Pracy stoi na straży przestrzegania przepisów Kodeksu pracy oraz obowiązujących zasad związanych z obowiązkami pracodawców i pracowników. Jednymi z przepisów prawnych, które mogą być sprawdzane przy kontroli Państwowej Inspekcji Pracy są przepisy związane z bezpieczeństwem i higieną pracy. Każdy pracodawca powinien więc mieć na uwadze to, jak istotne jest przestrzeganie zasad BHP. W przestrzeganiu przepisów oraz zasad związanych z bezpieczeństwem w miejscu pracy pomaga odpowiednia firma działająca w branży BHP, która oferuje outsourcing BHP. Jedną z ważniejszych kwestii związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy, której musi przestrzegać pracodawca, jest posiadanie ważnego okresowego szkolenia BHP przez każdego z pracowników. Jeśli pracodawca nie jest pewien, czy jego firma spełnia wymagane przepisy BHP, to może skorzystać z usługi przeprowadzenia audytu bezpieczeństwa.
Rodzaje stanowisk w firmie BHP
Usługi związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, takie jak szkolenia BHP, outsourcing BHP, czy też audyty BHP, są niezwykle potrzebne. Świadczeniem usług BHP zajmuje się odpowiednia firma, która zatrudnia wykwalifikowanych specjalistów do spraw związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy. Istnieją różne szczeble, które można zajmować w branży BHP. Poczynając od dołu stanowiska, jakie zajmują pracownicy firmy BHP to inspektor do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy, a następnie starszy inspektor do spraw BHP. Wyżej znajduje się specjalista do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy, później starszy specjalista, kończąc na głównym specjaliście do spraw BHP. Każde stanowisko zajmowane w firmie działającej w branży BHP wymaga spełnienia odpowiednich kryteriów oraz posiadania właściwych kwalifikacji. W celu rozpoczęcia pracy jako inspektor do spraw bezpieczeństwa trzeba posiadać tytuł technika bezpieczeństwa i higieny pracy zdobywany po ukończeniu szkoły o odpowiednim profilu. Później wraz ze zdobywaniem doświadczenia zawodowego oraz wykształcenia można awansować na kolejne stanowiska.
Szkolenia BHP w zakładach pracy i szkołach
Bezpieczeństwo w pracy to rzecz niezwykle istotna i coraz bardziej respektowana, zarówno przez samych szkolonych, jak i pracodawców. Szkolenia BHP organizowane w ramach pracy są sposobem na podniesienie warunków pracy. Często opowiadają za nie zewnętrzne firmy, zwłaszcza w przypadku mniejszych zleceniodawców takich przedsięwzięć. Outsourcing BHP, czyli właśnie zatrudnianie specjalistów od bezpieczeństwa z zewnętrznych firm jest sposobem na dodatkowe oszczędności, klient nie zatrudnia na etat dodatkowego pracownika, a jedynie doraźnie wynajmuję osobę która ma przeprowadzić szkolenie BHP, dbać o kontrolę, dokonywać oceny bezpieczeństwa miejsca pracy. Firmy oferujące outsourcing BHP, jako skierowane do mniejszych pracodawców, są przystępne cenowo, jeśli chodzi o wykonywane przez nich usługi. Jest to również dodatkowy sposób na podniesienie efektywności w miejscu pracy, poprzez przeniesienie odpowiedzialności za bezpieczeństwo w miejscu pracy dla zewnętrznej firmy, która ma za zadanie monitorować sytuację i informować w momencie wykrycia niebezpieczeństwa.